Vad får skrivas och vad får itne skrivas?

Om Svenska rollspel Forum Svenska rollspels forum Wikiartiklar Vad får skrivas och vad får itne skrivas?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118
    tuffakillen
    Deltagare

    Hej hopp!
    Jag är helt ny på att göra wikisar, men har länge drömt om att kunna spela rollspel i något slags Wiki-format, så man slipper ta med sig 10 kilo böcker när man ska iväg till någon annan och spela.

    Så jag undrar om det är tillåtet att helt enkelt skriva av regler och andra texter och lägga upp i Wikin och använda dessa texter istället för böckerna när man faktiskt spelar senare?
    Jag kan tänka mig att det är någon slags copyright-brott, men jag är ändå mest intresserad av att göra det med gamla spel som ändå inte säljs längre.

    #119
    admin
    Keymaster

    Tjena,

    Wikin är inte till för att användas vid rena speltillfällen utan är mer en informations-wiki. Så fullständiga regler får inte läggas upp.

    Vill man ha hela regel och kampanj-böcker får man köpa PDF-versionerna eller ladda hem från de mindre spel som erbjuder dessa gratis (då nyare rollspel) eller leta upp dem på sidor som släppt reglerna fria till exempel:

    http://riotminds.se/vara-spel/drakar-och-demoner-retro/tiden-innan-trudvang/

    MVH

    Admin

    #120
    admin
    Keymaster

    Till exempel är wikin till för att kort beskriva en folkslaget Karkion, inte exakt i detalj hur man skapar en karkion-rollperson med alla regler för det och sedan ha gå till sidan om äventyret Enhörningshornet och kunna spela direkt från wikin.

    Däremot ska man kunna använda wikin som ett hjälpmedel för att veta om ett rollspel är något som kanske tilltalar dig som SL eller kunna ge en spelare kort introduktion till ett land eller en SLP.

    Samt allmän kunskap och kursiosa. Vad betyder CL? Vem är Vicotnik? Vilka yrken har olika slags ankor i Drakar och Demoner etc.

    // Admin

    • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av admin.
    #122
    tuffakillen
    Deltagare

    Ok, då förstår jag.

    Vad synd, det var typ exakt det du beskriver i ditt andra inlägg som jag hoppades använda wikin till skapa rollpersoner och spelleda äventyr direkt härifrån.

    Men då vet jag att jag ska låta bli det, iallafall.

    Tycker ändå att wikin är ett bra initiativ, även om den inte fyller exakt den funktion jag hoppades på, så jag kommer nog hoppa in och kolla till lite då och då.

    #123
    admin
    Keymaster

    Men jag ska spåna lite på det. Kan bli ett kommande projekt som kan införlivas i sidan.

    // Admin

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Om rollspel, för alla!