Wiki-formatering. Bilder

Om Svenska rollspel Forum Svenska rollspels forum Wikiartiklar Wiki-formatering. Bilder

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98
    admin
    Keymaster

    Bilder är kul och lätta att lägga in för att piffa upp artiklar.

    För att ladda upp bilder till wikin så kan du i editeringsläge dra och droppa filer till den grå raden överst i artikeln (det är rätt självförklarande när ni ser den. Innan ni kan föra över filerna gör wikins en kontroll att filnamnet inte redan används. Om detta är fallet kan ni ändra namnet direkt eller avbryta och döpa om filen själv och försöka igen.

    För att använda filen i an artikel använder ni er av följande koder (jpg och png är att föredra):

    En enkel bild med enkel bildtext.
    [[File:BILDNAMN.jpg|thumb|BILDTEXT]]

    Galleri (lägger miniatyrer av bilderna på rad
    OBS! Jag var tvungen att lägga in ett mellanslag efter varje < då man inte ser koden annars. så ta bort det extra mellanslaget innan ni sparar.

    < gallery>
    File:BILD1.png
    File:BILD2.jpg
    File:BILD3.png
    < /gallery>

    Man kan även lägga till bildtext genom att använda sig av |
    OBS! Jag var tvungen att lägga in ett mellanslag efter varje < då man inte ser koden annars. så ta bort det extra mellanslaget innan ni sparar.

    < gallery>
    File:BILD1.png|BILDTEXT1
    File:BILD2.jpg|BILDTEXT2
    File:BILD3.png|BILDTEXT3
    < /gallery>

    Hovergalleri
    Min personliga favorit. Liknande ett vanlig galleri men som förstorar upp bilder när man för muspekaren över miniatyren.
    OBS! Jag var tvungen att lägga in ett mellanslag efter varje < då man inte ser koden annars. så ta bort det extra mellanslaget innan ni sparar.

    < hovergallery maxhoverwidth=1000 maxhoverheight=1000>
    File:BILD1.png
    File:BILD2.jpg
    < /hovergallery>

    Siffervärdet anger maxstorlek (pixlar) i höjd och bredd när man för över muspekaren. 1000×1000 eller 800×800 är bra, man bör inte ha större.

    Jag har märkt att stora filer inte funkar så bilderna bör vara max 500-700Kb annars kan man få felmeddelande och formateringen fungerar inte.

    Det finns en massa alternativ till bilderna men jag har märkt att dessa tre alternativ fungerar 99 gånger av 100.

    // admin

    • Detta ämne redigerades för 8 år, 3 månader sedan av admin.
    • Detta ämne redigerades för 8 år, 3 månader sedan av admin.
    • Detta ämne redigerades för 8 år, 3 månader sedan av admin.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Om rollspel, för alla!