Wiki-formatering. Grundläggande.

Om Svenska rollspel Forum Svenska rollspels forum Wikiartiklar Wiki-formatering. Grundläggande.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96
    admin
    Keymaster

    Jag vet att Wiki-skrivande inte är något som kommer automatiskt. Det finns ett verktygsfält men den har en del att önska. Så jag tänkte lägga upp de mer grundläggande formateringarna så ni lätt ska kunna lägga till text eller nya artiklar.

    Vi börjar med Rubriker.
    Mycket i wiki-format är hierarkiskt och rubriker är typexempel. En rubrik sätts med =. Raden måste börja och sluta med samma antal för att det ska funka:

    = Huvudrubrik =
    == Underrubrik 1 ==
    === Underrubrik 2 ===
    ==== Underrubrik 3 ====

    Fler än så behöv det oftast inte. Wikin känner själv av om en artikel börjar få många rubriker och lägger automatiskt upp ett Index i början av artikeln om så är fallet, Så dessa behöver man inte bry sig om.

    Kursiv text
    Bestäms med två stycken ’

    ”Text jag vill vara kursiv ”

    Fet text
    Bestäms med tre stycken ’

    ”’Text jag vill ha fet”’

    Interna länkar 1
    Detta är något som är centralt i wikin. Att länka till andra artiklar. Om du vill länka till en artikel använder du [[ och ]].

    [[Drakar och Demoner]] gavs första gången ut [[1982]] av [[Äventyrsspel]].

    I den meningen länkar du till Drakar och Demoner, 1982 och Äventyrsspel.

    Länkningen är teckenkänslig (alltså små och stora tecken), förutom när det kommer till ”länkens” första bokstav som alltid kommer att räknas som stor oavset vad du själv skriver.

    Interna länkar 2
    Om du vill länka till en artikel som ser konstig ut i klartext så kan du använda |. Artikelns riktiga namn ska stå till vänster om | och det som skall synas i texten skall vara till höger om |. T.ex:

    [[Drakar och Demoner (1982)|Drakar och Demoner]]
    i texten ser man bara Drakar och Demoner men länkar till Drakar och Demoner (1982). Det kan vara hjälpfullt för att hålla texten flytande.

    Externa länkar
    Markeras med []. t.ex. [[www.svenskarollspel.nu]

    Om det är långa URL:er så kan man göra en variant med ett mellanslag efter webadressen och sedan en renare text. t.ex.:

    [www.svenskarollspel.nu/ieuyriuwe/jshdflkjshdlt/kljshdlfjhasldf Min Sida]
    i det exemplet ser man bara Min Sida i själva artikeln som en hyperlänk till webadressen.

    Det var första genomgången av wiki-formatering.

    // admin

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Om rollspel, för alla!